Bridesmaide.

Ska ju vara toastmaster/tarna pa Elisabeths brollop i sommar. Vi ar 5 tarnor som ska matcha varandra.
Har sytt upp en klanning har i skradderistaden Hoi An. 170 spann, sakert overpris, men sa blev den min.
Igar tog de mina matt.
Idag hamtade jag ut en fardig klanning!

For ovrigt ar allt bra men galet varmt! 36 grader idag. Det rinner svett overallt pa mig nu nar klockan ar 21.

Kram kram!

Spindeln i nätet.

Om du känner för ett miljöombyte farsan finns det säkert jobb du kan få här i Hoi An, Vietnam.

Hoi An.

Vi har slagit oss till ro för några dagar i charmerande Hoi An. 75000 pers bor det i staden som är skrädderiernas Mecka och där man hyr cykel för en dollar per dag och trampar ut till stranden på genom risfält och över små broar. Det händer inte mycket. Ett tag trodde jag att det var lågsäsong i Vietnam. Hotell gapar tomma och igår satt vi ensamma på en restaurang. Men faktum är att det är högsäsong. Det är helt enkelt inte lika turistigt som Thailand som jag jämför med. Saknar strandfesterna à la Thailand ibland men over all är det rätt gött när man kommit in i lunken. Idag träffade vi två tjejer på stranden. Den ena 18 år från London som reser runt för första gången själv i sydostasien. Den andra 28 år från Sverige som bott i Australien i 6 år, nyligen skilt sig och flyttar hem till Sthlm igen om ett par veckor efter några läkande veckor här i Hoi An. Häftigt att träffa människor med så olika bakgrund. Det har jag saknat lite. Det är lättare att träffa nytt folk om man reser ensam nämligen. De kommer hit till vårt hotell om nån timme och sedan ska vi cykla in till stan och äta middag. Ölen kostar 1,50 kr!

Kite.

Kite-surf. Som vanlig surf fast med ett segel uppe i luften. Det har jag provat på här i Nha Trang. Har testat lite lite hemma i Sverige men nu har jag tagit fyra lektioner och det är verkligen superroligt! Hann tyvärr inte komma upp på brädan denna gång utan fick öva mig i att kontrollera seglet. Nu åker vi till Da Nang om en kvart och hur den resan ska gå med min arga turistmage blir intressant. Hörs sen.

Hej från Vietnam.

Bättre uppdatering kommer snart. Vill bara säga att jag mår bra och fortfarande är i Nha Trang. Bilden: Shoppade en dag. Converse, Ray-Ban och maxi-klänning. 200 spänn! Kopior såklart men ändå.

Dag ett i Nha Trang.

Mitt i dagen i Vietnam. Vi ligger 5 timmar före om jag tänkt rätt. Gick en sväng på förmiddagen och bekantade oss med området. Ser lovande ut med en blandning av stad och strand. Hot hot är det här också. Vet inte riktigt hur varmt men tror inte mindre än 30. Nu är vi hemma på hotellet och packar väskan för stranden. Kan blogga så frekvent eftersom varenda hotell och restaurang verkar ha gratis Wi-fi. Bloggar med mobilen alltså.

Resan går vidare.

Vi lämnade Mui Ne som inte gav oss så mycket mer. Verkade vara lågsäsong och inte så mycket drag nån stans. Har åkt till Nha Trang som är en stad på östkusten. Vi kom hit ikväll och har inte mer än hunnit hitta oss ett hotellrum och ätit middag. Nu ska vi sova och lokalisera oss i morgon. Nedan en bild tagen idag genom bussfönstret på Vietnams vackra landsbygd. Bloggar från mobilen så jag vet inte hur man gör enter-slag. Därav oluftig text. Kram på er!

Lugna dagar på stranden.

Vi tog oss till lugna Mui Ne Beach. 5 timmars resa från Ho Chi Mihn City. Vi gillar solen men undrar lite var alla utlovade Surfing-killar är! Chillar här ett par dagar till. Boktitlarna talar för sig själva.

Landade i HCMC.

Hej Sverige! Resan gick bra och trots att vi var mycket trotta nar vi kom fram sa gick det hela riktigt smidigt tycker jag. Allt ifran flygbyten till att hitta bagaget klaffade. Vi stannade dock bara 12 minuter i vart forbokade Guest House. Standarden var riktigt lag och da Anna-Karin inte riktigt ar van sadana kulturer blev det lite for mycket pa en gang. Mullrigt, bullrigt och varmt.

Har i taxin fran flygplatsen. Manga mopeder blir det!

Sa har 8 timmar senare i Ho Chi Mihn City/Saigon (Vietnams storsta stad) tycker jag anda att jag redan borjat vanja mig. Det jobbigaste ar att alla sjalvklart vill ha ut sa mycket pengar som mojligt av en. Man kanner sig lite lurad. 2600 vietnamesiska dong ar ca. 1 krona sa det ar lite trixigt att rakna ut snabbt i huvudet vid prutning.

Sitter nu i hotellobbyn och surfar. Vi bokade rum pa annat hotell med battre standard och har kopt resa till Mui Neh som vi aker till redan i morgon bitti i hopp om sol och bad.

Kram er!

Resfeber.

Är väskan halvfull eller halvtom? Myggnät, solkräm och lite för många bikinis är packade.
Nu ska jag ta och flyga till Ho Chi Minh City. Det ni. Wish me luck!

När påsken kom till byn.

Till den här byn.

Farsan visade vägen.

Jag bakade påskiga macarons.

Påskpysslade med Carro.

Solade blekansiktet.

Gick promenad med faster.

Fick riset att blomma.

Och kycklingarna att klättra.

Bakade goda vaniljbullar.

Och fick äta mammas kroppkakor.

Hängde med Eilert Pilarm en kväll.

Deltog i en rockig påskpimpel.

Där inte bara de stora fiskarna fick pris.

Åt påskmiddag hos farmor med fasters smörgåstårta i mini-format.

Fick en strålande dag med en strålade pappa.

Och en skuttande faster.

Och jag fick köra lite skoter.

En påsk i toppklass!

Påsk på ren franska.

Så härligt att ha tid att baka!
Sockerkaka, matbröd och franska macarons är vad jag åstadkommit hittills.
Macaronsen var trixiga, speciellt för ett första-gångs-försök.
Men jag tror jag vet vad jag kan göra bättre till nästa gång, och goda blev dem!
Smakar som en blandning av maräng och biskvi.

Använde Leila Bakar-Leilas recept:

1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula

Sedan kan man smak- och färgsätta fritt!
Jag valde gult som påsken med citronskal i smörkrämen. Blev fräscht.
Är man ett proffs ska kakorna se ut så här:

Är man ett lovande soon to be-proffs ser det ut så här: