Påsk på ren franska.

Så härligt att ha tid att baka!
Sockerkaka, matbröd och franska macarons är vad jag åstadkommit hittills.
Macaronsen var trixiga, speciellt för ett första-gångs-försök.
Men jag tror jag vet vad jag kan göra bättre till nästa gång, och goda blev dem!
Smakar som en blandning av maräng och biskvi.


Använde Leila Bakar-Leilas recept:
(Hela receptet här)

Grundrecept mandelkakor
4 st ekologiska äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula


Sedan kan man smak- och färgsätta fritt!
Jag valde gult som påsken med citronskal i smörkrämen. Blev fräscht.
Är man ett proffs ska kakorna se ut så här:

Är man ett lovande soon to be-proffs ser det ut så här:
Skålla, skålla mandel...


Separera ägg...


Komponenter...


Färdiga för burken!

Kommentarer
Postat av: mamma

Härligt gumman! Alla våra lördagsbakningar i dåtid har ett resultat :o)

2012-04-05 @ 23:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0